mandag den 18. marts 2013

Boller der ikke skal hæve




 

Jeg bagte disse boller til morgenmad. Vi fik dem første gang i går, da vi spiste hjemmelavede burgere, og de var virkelig gode til formålet.
Opskriften er virkelig fantastisk, da bollerne slet ikke skal hæve! Det er simpelthen så smart :) Og alligevel bliver de gode og luftige. Så jeg vil da lige dele opskriften med jer!

Du skal bruge:
50 g. gær
1 dl. lunkent vand
2 dl. mælk
1 nip salt
1 nip sukker
20 g. flydende margarine
10 g. olie.
600 g. blandet mel. Jeg brugte rugmel, grahamsmel, hvedekerner og hvedemel.

Man kan stort set nøjes med at bruge ens røremaskine (hvis man har sådan en). Men dejen skal selvfølgelig lige æltes kort til sidst og formes til boller.
Bollerne kommes ind i den kolde ovn, som tændes på 225 grader i 20 min. Det er fra det tidspunkt ovnen tændes.
Ud af opskriften fik jeg 9 boller.

8 kommentarer:

  1. Det ville altså ikke fungere i min ovn, den er mindst 20 minutter om at nå den temperatur og med så meget gær, som i din opskrift og så kort hævetid synes vi at det kommer til at smage alt for meget af gær. Jeg kan klart anbefale at bruge lang hævetid og 10-20 g gær.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det har du måske ret i. Hvis ovnen er 20 min om at varme op, vil bollerne selvfølgelig ikke færdige :) Min ovn er forholdsvis hurtig om at varme op, og så er den jo perfekt!
      Normalt hæver jeg også dejen natten over, men det er jo ikke altid at man lige ved, hvornår man har brug for nybagte boller ;)

      Slet
  2. Tak fordi du deler, dem skal jeg klart prøve. Super smart de kan laves på så kort tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er altså helt vildt rart. Så kan hurtigt ændre menuen til hjemmelavede burgere ;)

      Slet
  3. Mums de ser lækre ud!
    Den opskrift må jeg da helt sikkert prøve en dag :-)
    Fortsat god aften
    Kh Sabrina / brineh.blogspot.dk

    SvarSlet
  4. nybagte boller kan man altid bruge:-) og dine ser også lækre ud

    SvarSlet
  5. Mange tak for opskriften. Den må da helt klart afprøves. Det er sådan nogle man godt kan bage om morgenen fordi de er ret hurtigt færdige. Jeg plejer altid at lave dem der skal hæve natten over i køleskabet. De er nemlig også hurtige at lave færdige om morgenen :)

    God påske til dig :)

    SvarSlet

I love comments and I appreciate every single one of them.