søndag den 22. juli 2012

DIY - Sådan kommer du i gang med at spraymale!


Først og fremmest vil jeg lige slå fast, at denne DIY er baseret på mine egne erfaringer. Jeg har bare prøvet mig frem, og ved ikke hvordan den ”oprindelige” fremgangsmåde er. Så er I advaret! ;o) Og så er I ellers velkomne til at læse! Har simpelthen skrevet alt hvad jeg overhovedet kunne komme i tanke om af tips og tricks ned til jer. Så tror I skulle være dækket godt ind!


1. Når du har fundet det du gerne vil have malet, skal du først og fremmest sørge for at overfladen er glat og jævn. Når man spraymaler, kommer der et meget tyndt lag maling på, hvilket gør at stort set alt kan ses igennem! Man burde måske vaske tingene af med alle mulige fancy produkter, men jeg tørrer det som regel bare over med en klud, eller vasker det op, hvis det kan lade sig gøre.
Det er vigtigt at du spraymaler udenfor, da det lugter rigtig meget. 


2. Inden du kan komme i gang med at spraymale, skal du sørge for at dække ordentligt af. Det kan nemlig være lidt svært at styre, hvor malingen kommer hen. Især hvis det blæser. Dog bliver det hurtigt fordelt i luften, og jeg synes derfor heller ikke, at det er svært at undgå at få det på tøjet. Jeg har her brugt et gammelt bord, der godt må svines til. Hvis dine ting står på jorden, bør du udover at dække af med plastikposer, også hæve dine ting, så du ikke risikerer at få et bart område nederst. Alt kan bruges til dette – evt. en skammel pakket godt ind i plastikposer.
Ved mindre ting er det smart at stille det på en eller flere toiletruller. Så kan man male helt ned til bunden, så der ikke bliver en træls kant. Det er især godt til ting der, ligesom min kande, har en lettere buet kant nederst. 


3. Hvis der er noget du ikke vil have malet, er det nu du skal dække det med malertape. Det er meget vigtigt at det sidder præcist, og hvis du skal dække et større område, kan du med fordel dække størstedelen med en tilklippet plasticpose (se billede, her er det mit hængende vitrineskab, jeg har gang i. Du kan se det endelige resultat her.)


4. Når du er sikker på at din ting er tør, er det bare at gå i gang. Spraymalingen skal rystes rigtig godt, så man er sikker på at malingen kommer ud i et jævnt lag. Den er klar til brug, når malingen virker meget flydende, og kuglen indeni bevæger sig uden besvær, når du ryster sprayen. Hvis den efter lang tids rysten ikke bevæger sig særlig hurtigt, kan det skyldes at der er fejl i sprayen. Så vil jeg anbefale dig, at lave et lille prøve sprøjt på noget andet, for at sikre sig for at malingen ikke kommer ud i klumper. (se billede, sådan ser det evt. ud når en spray er defekt). 

5. Det er vigtigt, især ved glatte overflader som metal og keramik, at du sprayer et meget tyndt lag til at starte med (se billede nr. 2). Ellers kan malingen risikere at løbe. Hvis det blæser mens du spraymaler, skal du også være opmærksom på, at malingen ikke blæser samme sted hen på tingen i længere tid. Dåsen skal hele tiden holdes i bevægelse. 


6. Ved næste lag behøver man ikke være nær så forsigtig. Bunden er lagt, og malingen har lettere ved at hænge fast. Undervejs mens du sprayer, vil der kommet maling ind foran hullet på dysen. Når det sker, er det at malingen kommer ujævnt ud på det du maler. Det er derfor vigtigt at tørre hullet af undervejs! 


Hvis skaden er sket, som på min kande her, gælder det om at lade kanden tørre helt, inden du gør mere ved den.Når du maler udenfor, kan også nemt risikere, at der sætter sig et lille dyr i malingen, at der falder noget ned fra træer osv. Her gælder det samme redningstaktik som ovenfor. 


Da min kande var helt tør, brugte jeg et løst blad fra en hobbykniv til forsigtigt at skrabe det overskydende maling osv. af. Her er det meget vigtigt ikke at skrabe malingen helt af, da det vil kunne ses i slutresultatet. Du må derfor kun skære, mens knivbladet flugter langs kanden som her. 

Du får givet dine sidste lag, ved bare at spraye lidt hist og pist, til du synes at alt er jævnt dækket. Måske skal der lige sprayes en lille smule ekstra, på de steder der er repareret med hobbykniven.
Lad din ting tørre godt inden du flytter den, så der ikke kommer fingeraftryk på. Men den skal dog helst stå udenfor, eller på en terrasse i et stykke tid (afhængig af størrelsen). Mine møbler jeg har malet har måske stået i en udestue med stort set konstant gennemtræk i mindst en uge! Mindre ting som kanden her, kræver måske bare at stå udenfor så lang tid som muligt lige når den er malet, og så ellers bare i en udestue natten over. Hvis ikke du har have eller udestue, kan man også spraye på en altan. Her skal du så bare helst kunne lade det malede stå ude natten over. Så her er du altså afhængig af vejret!
Og så skulle du ellers gerne have et perfekt resultat som her! :o)

Tips til maling af andre materialer: 
Ved laminat: Det foregår stort set som ovenstående bortset fra, at det vil være smart at slibe overfladen med noget sandpapir, inden man begynder at spraye. Det kræver også en grundigere rengøring, da der ikke må være støv på møblet. Der er generelt også større risiko for at malingen løber, når man maler på laminat. Så små lag er et must!
I det hele taget har det heller ikke samme holdbarhed, som ved almindelige træmøbler, da malingen lettere ridses og slides af. Man bør derfor undgå at spraymale ting i laminat, der bruges meget - f.eks. stole, borde og skabe.

Ved lakerede træmøbler: Her gælder der samme fremgangsmåde som ved maling af laminat. Dog har jeg endnu ikke oplevet noget maling, der er slidt væk eller ridset af. Alle vores spisebordsstole var godt lakerede inden de blev malet, og har holdt sig helt fint!

Ved ubehandlede træmøbler: Her behøver du ikke være så forsigtig. Dog skal du stadig følge beskrivelsen af fremgangsmåden ved maling af metal. Det kommer sig bare ikke så nøje, om du giver tykkere lag i første omgang, og det vil heller ikke være nær så tydeligt, hvis der kommer små pletter eller andet. Men det er stadig vigtigt, hele tiden at holde sprayen i bevægelse. Ubehandlet træ suger lidt maling, og der skal derfor bruges lidt mere end ved andre materialer. Det kan derfor også være en god idé at grunde møblet først. Man kan få forskellige sprays til den slags også.

Hvor meget maling skal du bruge?
Generelt er det svært at vurdere, hvor meget maling der skal bruges til de forskellige ting. Det afhænger utroligt meget af, om der blæser meget mens du maler, om der er mange små detaljer der males (herunder hører også revner i træ osv. under) og selvfølgelig betyder materialet der males også rigtig meget. Efter min erfaring bruger man lidt mere maling end ellers, når man maler stål. Det kan godt være lidt sværere at dække end ellers.

Hermed lidt eksempler på, hvor meget maling jeg har brugt til ovenstående projekter.
Stigen: ca. 1 dåse spraymaling. Her et eksempel på noget, hvor der går meget maling til spilde. 
Stolen: ca, ½ dåse. Nok så lidt, da den var malet og lakeret inden.
Lysestagen: ca. 1/3 dåse, måske endda mindre.
Stort vitrineskab i laminat: 5 dåser.
Vitrineskab i ubehandlet træ: 5 dåser.
Ur i metal: lidt under 1 dåse.

Det er meget vigtigt at I, når I er færdige med at spraye,vender bøtten på hovedet, og sprayer ud i luften indtil der kun kommer luft ud. Hvis ikke dette gøres, vil malingen tørre og dermed lukke hullet.

Håber I kan bruge denne DIY, samt blive inspireret til at komme i sving med sprayflaskerne! Måske er det i hvert fald blevet lidt lettere nu?


30 kommentarer:

  1. Super fin guide og vejledning!!! Jeg fik helt klart nogle gode fif med på vejen. Og fine resultater du har opnået.
    Hilsen Louise
    (Sirisunivers)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise.
      Tak skal du have :D
      Dejligt hvis det kan inspirere andre til at komme i gang ;)
      Kh. Julia

      Slet
  2. Jeg er selv i gang med at spraye idag og imorgen, tænker om du gerne vil have billeder stadig og også når det 'bare' er sort og råhvid? :)

    Et lille tip (som dog også står på de fleste dåser) er at vende dåsen på hovedet og spraye ud i luften, så dysen bliver renset. Det er i hvert fald godt at gøre, hvis man kun har brugt fx en halv dåse til et projekt, så den ikke lukker helt til inden man skal bruge den igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg meget gerne.
      De er også farver der kan variere i nuancerne.
      Har skrevet tippet ind i indlægget, det blev lige glemt i farten - og det er faktisk næsten noget af det vigtigste ;)

      Slet
  3. Super fed diy - tusind tak for det :)

    SvarSlet
  4. Bruger en lak ovenpå nogle af de mere udsatte ting som fx. skamlen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.
      Det har jeg kun gjort, hvis der er tapet eller papir på. Men tror egentlig det vil være en god idé ved møbler man ofte står på. :)

      Slet
  5. Mange taaaak for DIY, jeg har så mange ting stående jeg godt kunne tænke mig at prøve og spray-male, men har endnu ikke fået købt malingen....

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er det bare at komme i gang. Det er super fedt at det går så hurtigt! Du må jo endelig sige til, hvis nogle af dine projekter skal med i et farvekode indlæg :)

      Slet
  6. Jeg har også spraymalet rigtig mange ting - man kan virkelig ændre udtrykket på en ting. Jeg kan anbefale at man bruger grundmaling først. Den er typisk lysegrå og dækker den eksisterende farve. Det betyder også at man kan spare på selve malingen. Jeg kan også anbefale at bruge mat maling - det løber ikke så nemt som den blanke maling. Jeg har også lavet en række tips til spraymaling http://unikarina.dk/tips-tricks/at-spraymale/

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke mange fine ting du har lavet i tidens løb med spraymaling! Du må endelig sige til, hvis nogle af dine farver skal med i et farvekode indlæg :)
      Mht. grundmaling, så er min erfaring at det tit er meget dyrere end den almindelige maling. Og så er det jo billigere bare at spraye dét mere farve på. Har du fundet et sted hvor de sælger billigt grundmaling?
      Kh. Julia

      Slet
  7. Hej Julia, tak for tips! Hvad hedder den gule farve du har brugt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! Dejligt hvis du kunne bruge det! Farven hedder jasmin yellow, og er fra Belton Molotow. Du kan se nummeret i et af mine farvekode indlæg :)

      Slet
  8. Super DIY!
    Tusind tak for de mange gode tips :) !

    *respekt* maj

    SvarSlet
  9. Fedt at det kunne bruges! Så er al arbejdet med det ikke helt forgæves :D

    SvarSlet
  10. Dejligt med gode tips, jeg tror jeg skal igang med spraydåsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Held og lykke med de kommende projekter ;)

      Slet
  11. rigtig god guide. Elsker at man kan give kedelige ting nyt liv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er skønt i stedet for hele tiden at købe nyt! ;)

      Slet
  12. EJ lige hvad jeg har brug for! Må snart igang med at købe nogle dåser. Vil helt sikkert kigge forbi igen. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg virkelig glad for at høre! Hvis du kunne have lyst, må du endelig sige til, hvis du kunne tænke dig at få vist resultaterne frem i endnu et farvekode indlæg her på bloggen :)
      Kh. Julia

      Slet
  13. Super DIY. Du skriver, at du lakerer, hvis du har tapet på....hvilken lak bruger du...? Kh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise! Jeg bruger en helt almindelig klar gulvlak til træ. Det er vigtigt at høre i butikken, om den tørrer klart op! Ellers ødelægger det ligesom ens tapetvalg ;)
      For at skamlen kan holde til mest muligt, har jeg givet skamlerne omkring 3 lag lak. Og så skal det selvfølgelig tørre godt undervejs :)
      Held og lykke med projektet!
      Kh. Julia

      Slet
  14. Hej Julia
    Tak for inspirationen, jeg har idag spraymalet en flettet rattan sengegavl 😀 Den står til tørre / afdampning i carporten !
    Den ser super flot ud, så nu er jeg klar til også at prøve et toiletbord til min teenagerdatter 😊men tænker lidt over hvordan jeg gør på alle de forskellige flader ?
    Og weekend og tak for en hyggelig blog
    Kh Helle

    SvarSlet
  15. Hejsa
    Kan se at du både har malet laminat og lakerede overflader? Er der ingen problemer i det og skal det bare slibes ned først? Og er resultatet lige fint, om man spraymaler eller maler med pensel? Det åbner jo et væld af muligheder for opdatering af ikea-produkter :-)

    SvarSlet
  16. Hej.
    Jeg vil gerne spraymale nogle spise stole.
    Hvordan holder sådan en maling? Tænker på slid og rengøring?
    Tænker især på en trip trap stol.
    Sandpapir og rengøring inden man sprayer ikke.?
    Du beskriver tingene fint og du har fået flotte resultater men jeg syntes det var svært at forstå om man sku slibe dtolen først hvis den har en lak glat overflade?
    Mvh louise

    SvarSlet
  17. Er der ikke noget med at man kun bør lade emnet tørre et par minutter mellem lagene - ellers risikerer man at malingen koger op og bobler?

    SvarSlet

I love comments and I appreciate every single one of them.